Geronomi (AMK) kompetenssien antama ydinosaaminen on yhtenäinen kaikissa ammattikorkeakouluissa, mutta erityisosaamisen painotukset vaihtelevat ammattikorkeakouluittain.
Geronomi (AMK) -tutkinnon kompetenssit on päivitetty ammattikorkeakoulujen yhteistyönä vuonna 2024.
1. Gerontologinen osaaminen
● Osaa soveltaa gerontologista monitieteistä tietoa ja osaamista vanhustyössä.
● Ymmärtää vanhenemista yksilön ja hänen elämänkulkunsa sekä yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta.
● On sisäistänyt voimavaralähtöisen vanhuskäsityksen geronomin työn lähtökohdaksi.
● Osaa toimia vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti ja edistää niiden toteutumista.
● Edistää oikeudenmukaisuutta, ikääntyneen ihmisen itsemääräämisoikeutta ja yksilöllisyyttä ihmisarvoisen vanhuuden turvaamiseksi.
● Osaa huomioida ikääntyneiden ihmisten moninaiset taustat ja elämäntilanteet kulttuurisensitiivisesti ja yksilöllisesti.
● Osaa tarkastella ikääntymiseen ja gerontologiseen viitekehykseen liittyviä ilmiöitä kriittisesti.
2. Arviointiosaaminen
● Tunnistaa ennakoivasti ikääntyneen ihmisen hyvinvointia ja toimintakykyä uhkaavia sosiaalisia, terveydellisiä ja yhteiskuntaan liittyviä rakenteellisia riskejä sekä niiden taustatekijöitä.
● Osaa arvioida monialaisesti ikäihmisen hyvinvointia, toimintakykyä ja toimijuutta sekä palvelutarvetta suhteessa yksilön voimavaroihin, yksilölliseen elämään ja omassa ympäristössä selviytymiseen.
● Osaa hyödyntää tarkoituksenmukaisia arvioinnin menetelmiä perustuen tutkittuun tietoon ikäihmisten hyvinvointia edistävien toimintojen vaikuttavuudesta.
● Osaa toteuttaa kokonaisvaltaista gerontologista arviointia yhteistyössä asiakkaana olevan ikäihmisen, hänen lähiverkostonsa ja monitoimijaisen tiimin kanssa.
● Osaa arvioida erilaisten apuvälineiden sekä teknologisten ratkaisujen tarvetta yhdessä muiden ammattilaisten kanssa.
3. Ohjausosaaminen
● Osaa ohjaustyössään toimia ennakoivan ja ennaltaehkäisevän työskentelytavan periaatteiden mukaisesti sekä edistää toiminnassaan ikääntyvän ihmisen toimintakykyä, terveyttä ja hyvinvointia.
● Osaa hyödyntää arvioinnista saatua tietoa yksilöllisessä ja tavoitteellisessa ohjauksessa.
● Tukee ohjauksellaan ikääntyneiden ihmisten toimijuutta ja osallisuutta.
● Kykenee dialogiseen ja reflektiiviseen vuorovaikutukseen ja kohtaamiseen erilaisten ihmisten kanssa.
● Hallitsee palveluohjauksellisen työotteen sekä hyödyntää erilaisia palveluohjauksen ja verkostotyön menetelmiä ohjatessaan yksilöitä ja ryhmiä.
● Osaa soveltaa ohjaustyössään tavoitteellisesti yhteisöllisiä, toiminnallisia, digitaalisia ja luovia menetelmiä.
● Osaa ohjata ikääntyneitä ihmisiä teknologisten ratkaisujen käytössä.
● Osaa ohjata ikäihmistä sekä hänen omaisiaan, perhettään ja läheisiään heidän yksilöllisissä tarpeissaan ja arjessa selviytymisessään.
● Osaa ohjauksessaan huomioida ikääntymiseen liittyvät erityispiirteet.
4. Ihmislähtöinen asiakastyöosaaminen
● Osaa soveltaa gerontologista tietoa osana monitoimijaista yhteistyötä hoiva-, kuntoutus- ja sosiaalialalla.
● Toteuttaa toiminnassaan ennaltaehkäisevää ja kuntoutumista edistävää työtapaa ja tukee iäkkään ihmisen aktiivista roolia arjen toiminnoissa.
● Huomioi turvallisen lääkehoidon toteutumisen moniammatillisesti toteutetuissa palveluissa.
● Osaa tunnistaa ikääntyneiden ihmisten moninaiset tarpeet ja osaa tukea kokonaisvaltaista hyvää elämää.
● Hallitsee muistityössä tarvittavat tiedot ja taidot.
● Ymmärtää kulttuurihyvinvoinnin merkityksen ja osaa hyödyntää monipuolisesti kulttuurin ja taiteen mahdollisuuksia ikäihmisten toimintakyvyn ja hyvinvoinnin tukemisessa.
● Tietää ikääntyneiden ihmisten yleisimpien sairauksien vaikutukset henkilön toimintakykyyn ja toimijuuteen.
5. Yhteiskunta- ja verkosto-osaaminen
● Tuntee kansalliset ja keskeiset kansainväliset ikäpoliittiset strategiat ja tavoitteet sekä kykenee kehittämään niiden pohjalta ikäihmisten palveluja ja niiden laatua.
● Tuntee ikäihmisten sosiaali-, terveys- ja kuntoutuspalvelut ja niihin liittyvän lainsäädännön, suositukset ja ohjelmat siten, että pystyy hyödyntämään ajantasaista tietoa asiakastyössä ja palvelujen kehittämisessä.
● Edistää toiminnallaan ikääntyneiden ihmisten äänen kuulumista ja ikäystävällistä asennetta yhteiskunnassa.
● Tuntee vanhustyön toimintaympäristöt ja palvelurakenteen sekä osaa soveltaa tietojaan palvelujen järjestämisessä, tuottamisessa ja kehittämisessä.
● Hallitsee monitoimijaisen ja moniammatillisen verkostotyön periaatteet hyvää ikääntymistä edistäen erilaisissa toimintaympäristöissä.
● Osaa koordinoida moniammatillista ja monialaista yhteistyötä ikäihmisten tarpeita vastaavien palvelujen suunnittelussa, toteuttamisessa, arvioimisessa ja kehittämisessä.
● Tuntee ja osaa soveltaa kestävän kehityksen periaatteita työssään.
6. Gerontologinen johtamis- ja kehittämisosaaminen
● Osaa kehittää ja johtaa vanhustyötä eettisesti ja asiakaslähtöisesti.
● Osaa soveltaa työyhteisön kehittämisen ja johtamisen keskeisiä strategioita ja teorioita vanhustyön kehittämisessä, koordinoinnissa ja johtamisessa.
● Osaa arvioida vanhuspalveluiden laatua ja käyttää keskeisiä laatutyön välineitä.
● Kykenee toimimaan esihenkilötehtävissä dialogisesti sekä hallitsee työssä tarvittavia neuvottelu-, tiedotus- ja ohjaustaitoja.
● Osaa ottaa vastuuta omasta ammatillisesta kehittymisestä ja johtaa itseään erilaisissa tilanteissa.
● Osaa huomioida yrittäjämäisen toimintatavan omassa toiminnassaan.
● Osaa ylläpitää ja tukea työkykyä ja -hyvinvointia työyhteisössä.
● Osaa soveltaa tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan menetelmiä vanhuspalvelujen ja työyhteisöjen kehittämisessä.
● Osaa hyödyntää gerontologista tutkimusta ja tietoa kehittämisessä ja johtamisessa.
● Kykenee tuottamaan tietoa vanhuspalvelujen ennakointiin ja kehittämiseen.
● Kykenee johtamis- ja kehittämistyöhön huomioiden toimintaympäristössä tapahtuvat muutokset.